Wspólne rozliczenie z małżonkiem – kiedy możliwe i kiedy warto?

Zastanawiasz się, czy wspólne rozliczenie z małżonkiem jest możliwe w Twoim przypadku i ile możesz na nim zyskać?

Zapraszam Cię do obejrzenia filmu na kanale YouTube Mistrza Podatków ↓↓

Wspólne rozliczenie z małżonkiem – kiedy możliwe i kiedy warto?

Z tego filmu dowiesz się:

• jakie warunki musisz spełnić w celu skorzystania ze wspólnego rozliczenia się z małżonkiem,
  • w jaki sposób wyliczamy podatek przy wspólnym rozliczeniu,
  • co zyskujemy oprócz podwojenia kwoty 120 tys. zł,
  • ile można zyskać na wspólnym rozliczeniu,
  • i w końcu, kiedy wspólne rozliczenie będzie dla Ciebie korzystne, kiedy neutralne, a kiedy niekorzystne.

Jeśli wolisz czytać niż oglądać, zapraszam Cię do lektury poniższego artykułu ↓↓

Wspólne rozliczenie z małżonkiem – kiedy możliwe i kiedy warto?

Wspólne rozliczenie możliwe na skali podatkowej, ale nie zawsze

Dużą zaletą skali podatkowej jest możliwość wspólnego rozliczania się z małżonkiem, do czego z zasady nie mają prawa przedsiębiorcy, którzy wybrali inną formę opodatkowania.

Innymi słowy, jeśli jesteś na podatku liniowym lub na ryczałcie, co do zasady, nie masz prawa do wspólnego rozliczenia, ale nie w każdym przypadku. Z drugiej strony, nie w każdym przypadku przysługuje Ci wspólne rozliczenie, nawet jeśli jesteś na skali podatkowej.

Przejdźmy zatem do szczegółów.

Warunki, które trzeba spełnić, aby móc się wspólnie rozliczać są następujące:

• pozostawanie przez cały rok w związku małżeńskim (albo od dnia zawarcia związku małżeńskiego do ostatniego dnia roku podatkowego – w przypadku gdy związek małżeński został zawarty w trakcie roku podatkowego),
  • istnienie przez cały rok ustroju wspólności majątkowej małżeńskiej (albo od dnia zawarcia związku małżeńskiego do ostatniego dnia roku podatkowego – w przypadku gdy związek małżeński został zawarty w trakcie roku podatkowego),
  • nierozliczanie się przez któregokolwiek z małżonków w formie podatku liniowego, ryczałtu (z wyjątkiem ryczałtu z tytułu tak zwanego najmu prywatnego) lub karty podatkowej. Jednakże, w sytuacji gdy liniowiec lub ryczałtowiec przez cały rok podatkowy nie osiągnie przychodów, ani nie poniesie kosztów uzyskania przychodów, wtedy może rozliczać się wspólnie z małżonkiem. W praktyce sprowadza się to do tego, że wspólne rozliczenie jest możliwe, przy spełnieniu pozostałych warunków, jeśli liniowiec lub ryczałtowiec złoży „zerowy” PIT-36L lub PIT-28. Przypominam, ryczałtowiec, który rozlicza tylko najem prywatny, nie traci z tytułu tego ryczałtu prawa do wspólnego rozliczenia,
  • brak zastosowania wobec małżonków przepisów wynikających z ustawy o podatku tonażowym oraz ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych,
  • posiadanie przez oboje małżonków rezydencji podatkowej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Niemniej, możliwe jest wspólne rozliczenie, jeśli małżonkowie, którzy mają lub jeden z małżonków ma miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, i jeżeli osiągnęli podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przychody w wysokości stanowiącej łącznie co najmniej 75% całkowitego przychodu osiągniętego przez oboje małżonków w danym roku podatkowym i udokumentowali certyfikatem rezydencji swoje miejsce zamieszkania dla celów podatkowych. Tak więc, możliwe jest w pewnych przypadkach wspólne rozliczenie w Polsce pomimo braku polskiej rezydencji podatkowej.

Omówienie aspektów formalnych dotyczących wspólnego rozliczenia z małżonkiem mamy już za sobą, więc przejdźmy do wyliczenia wspólnego podatku.

Wyliczenie wspólnego podatku

Dzięki wspólnemu rozliczeniu z małżonkiem, wysokość progu podatkowego zwiększa się dwukrotnie. Oznacza to, że małżonkowie zapłacą podatek dochodowy według stawki 32% dopiero od nadwyżki ponad kwotę 240 tys. zł łącznych dochodów.

Wyliczenia podatku małżonków dokonujemy w oparciu o cztery kroki:

1. Sumujemy dochody.
  2. Dzielimy je przez dwa (ewentualnie zaokrąglamy do pełnych złotych).
  3. Wyliczamy podatek.
  4. Mnożymy go przez dwa (ewentualnie zaokrąglamy do pełnych złotych).

Przykład wspólnego rozliczenia

Zobaczmy, jaki podatek zapłacą wspólnie rozliczający się małżonkowie – Andżelika i Andrzej.

Załóżmy, że dochód do opodatkowania Andżeliki wynosi 300 tys. zł, a Andrzej nie osiąga żadnych dochodów.

Policzmy wspólny podatek małżonków w oparciu o cztery przedstawione powyżej kroki.

Jeśli chcesz dowiedzieć się skąd wzięły się niektóre wartości przy powyższym wyliczeniu, zachęcam Cię do lektury artykułu Co powinieneś wiedzieć o skali podatkowej?.

Jaka jest korzyść ze wspólnego rozliczenia?

Wnioski płynące z przykładu wspólnego rozliczenia małżonków są następujące.

Dzięki wspólnemu rozliczeniu, małżonkowie zyskali aż 27 600 zł.

Oprócz tego, że dla dochodów do wysokości 240 tys. zł, zastosowanie ma stawka 12%, to dodatkowo małżonkowie skorzystali z kwoty zmniejszającej podatek w podwójnej wysokości.

Zobaczmy teraz wyliczenie pokazujące ile podatku zapłaciłaby Andżelika, gdyby małżonkowie nie rozliczali się wspólnie.

Kiedy wspólne rozliczenie jest neutralne?

Zanim powiemy sobie, kiedy wspólne rozliczenie się nie opłaca, poruszmy zagadnienie jego neutralności.

Zapisz się na newsletter i otrzymaj
ZA DARMO kalkulator podatkowy

• W ramach subskrypcji mojego newslettera otrzymasz autorski kalkulator podatkowy.
  • Przeprowadzisz w nim analizę formy opodatkowania dla Twojej firmy.
  • Zobaczysz, która forma działalności jest dla Ciebie najkorzystniejsza podatkowo (np. JDG, sp. z o.o.).
  • Uzyskasz dostęp do nagrania video, które jest praktyczną instrukcją obsługi kalkulatora.

Wspólne rozliczenie będzie neutralne wtedy, kiedy oboje małżonkowie, swoimi dochodami, opodatkowanymi według skali podatkowej, przekraczają drugi próg podatkowy. Jeśli podstawa opodatkowania w przypadku każdego z małżonków, podkreślam – z osobna, jest wyższa od kwoty sto dwadzieścia tysięcy złotych, niezależnie od tego czy rozliczą się wspólnie czy osobno, zapłacą łącznie taki sam podatek.

Tak samo będzie, gdy oboje nie przekraczają kwoty wolnej lub gdy oboje małżonkowie z osobna są w pierwszym przedziale podatkowym.

Kiedy wspólne rozliczenie się nie opłaca?

Przeanalizujmy teraz przypadek, w którym wspólne rozliczenie nie będzie się opłacało.

Ponownie załóżmy, że Andrzej w ogóle nie osiąga dochodów a Andżelika prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą.

Jeśli dochód do opodatkowania Andżeliki, z tytułu prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, wynosi około 310 tys. zł, to w takich okolicznościach korzystniejsze będzie rozliczanie się na zasadach podatku liniowego, pomimo utraty prawa do wspólnego rozliczenia.

Chcesz to policzyć? Śmiało i ZA DARMO pobierz nasz autorski kalkulator podatkowy.

Tutaj jeszcze istotna uwaga. Jeśli małżonkowie mają co najmniej dwoje dzieci, na które przysługuje im ulga prorodzinna (pamiętajmy, że przy jednym dziecku jest limit dochodowy), wtedy ten próg opłacalności dla podatku liniowego nieco się podwyższy.

Przy założeniu, że drugi z małżonków również osiąga dochody opodatkowane według skali podatkowej, wtedy tak zwany próg opłacalności czy zmiany niewątpliwie się obniża.

Co do opłacalności ryczałtu względem skali podatkowej i wspólnego rozliczenia, jest to zależne również od innych czynników.

Niemniej, Twój indywidualny próg opłacalności, zarówno dla podatku liniowego, jak i ryczałtu względem skali podatkowej i wspólnego rozliczenia, jak najbardziej możesz policzyć w naszym autorskim kalkulatorze podatkowym.

Doradca podatkowy, który jest również inwestorem i przedsiębiorcą. Współwłaściciel kancelarii księgowo-podatkowej działającej pod markami Mistrz Podatków i Wynajmistrz.pl. Absolwent ekonomii i finansów międzynarodowych uczelni Université Sorbonne Paris Nord we Francji. Rozumie biznesy klientów oraz uczestników szkoleń i co ważne, mówi o podatkach naprawdę prostym językiem.

Zapisz się na newsletter i otrzymaj
ZA DARMO kalkulator podatkowy

• Przeprowadzisz w nim analizę formy opodatkowania dla Twojej firmy.

Podatek dochodowy 0

Czy Twoja spółka zapłaci 9% czy 19% CIT?

Kiedy spółka zapłaci 19% podatku, pomimo prawa do 9% CIT? Kiedy utrata prawa do 9% CIT nastąpi wstecznie, a kiedy od następnego roku? Czy na coś jeszcze trzeba uważać, żeby nie stracić prawa do 9%...

Optymalizacja podatkowa VAT 0

Katastrofalna strata: Jak rejestracja do VAT może kosztować 100 tys. zł

100 tys. zł to wysoka cena za nieznajomość zasad działania VAT. Płaci ją wielu małych przedsiębiorców, którzy niepotrzebnie rejestrują się jako „vatowcy". Jaki błąd popełniają i jak go...

AUTOR: Marek Golec, Mateusz Palarczyk
VAT 2

Krajowy System e-Faktur (KSeF) – o co w nim chodzi?

Krajowy System e-Faktur będzie obowiązkowy nie tylko dla przedsiębiorców! O co w nim chodzi i kiedy wejdzie w...