fbpx
AUTOR: Marek Golec

Wybór i zmiana formy opodatkowania

Przedsiębiorcy tracą nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych rocznie z powodu błędnej formy opodatkowania.

Czasami to się dzieję przez niewiedzę a czasami po prostu przez zaniedbanie.

 

Nie chcesz podzielić ich losu, prawda?

 

Twoim zadaniem na przełomie każdego roku jest zastanowienie się, która forma opodatkowania będzie dla Ciebie najkorzystniejsza.

 

W praktyce do 20. lutego masz czas na zgłoszenie ewentualnej zmiany w tym zakresie.

 

Aby ułatwić Ci podjęcie decyzji, nagrałem film:

Wybór i zmiana formy opodatkowania. Terminy, formalności i dokumentacja

 

Z nagrania dowiesz się:

 

  • jakie są ustawowe terminy na wybór i zmianę formy opodatkowania,
  • jak formalnie dokonać zmiany,
  • dlaczego w najmie prywatnym też warto zadbać o pewne oświadczenie, pomimo że obowiązuje już tylko ryczałt,
  • o co szczególnie zadbać przy składaniu dokumentacji w urzędach,
  • oraz jak uratowaliśmy klientowi kilkadziesiąt tysięcy złotych.

 

Jeśli wolisz czytać niż oglądać, zapraszam Cię do lektury poniższego artykułu ↓↓

 

Wybór i zmiana formy opodatkowania

Do kiedy masz czas na wybór lub zmianę formę opodatkowania?

Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą, to na przełomie każdego roku Twoim zadaniem jest zastanowienie się, która forma opodatkowania będzie dla Ciebie korzystna w nowym roku.

 

A jeśli dopiero zakładasz lub po jakimś czasie taką działalność wznawiasz, też powinieneś wykonać to zadanie.

 

Jest to wręcz Twoim obowiązkiem wobec samego siebie.

 

Jeśli uznasz, że warto dokonać zmiany formy opodatkowania, to kolejne informacje będą dla Ciebie bardzo przydatne.

 

Jeszcze dodam, że jeśli zakładasz działalność gospodarczą, formą domyślną jest skala podatkowa, czyli zasady ogólne.

 

Jeśli jednak wznawiasz ją po zawieszeniu, domyślną formą jest ta, która obowiązywała w dniu zawieszenia, chyba że podczas zawieszenia ją zmieniłeś.

 

Zaskoczyłem Cię?

 

Podczas zawieszenia działalności gospodarczej, można zmienić formę opodatkowania. Być może ten wątek rozwinę w jednym z kolejnych artykułów.

 

To teraz powiedzmy sobie dwa słowa o terminach.

Wyboru, jak i zmiany formy opodatkowania można dokonać w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód w danym roku podatkowym, albo do końca roku, jeżeli pierwszy przychód został osiągnięty w grudniu danego roku podatkowego.

 

Powyższe oznacza, że w praktyce czas na zmianę formy opodatkowania od nowego roku upływa 20. lutego, no chyba że pierwszy przychód osiągasz później niż w styczniu.

 

Jeśli zakładasz działalność gospodarczą w trakcie roku, termin na wybór formy opodatkowania zapewne też będzie inny.

 

Spójrzmy na to bardziej szczegółowo.

Jeśli pierwszy przychód z działalności gospodarczej w danym roku osiągniesz w lutym, to czas na zmianę formy masz do 20. marca.

 

Jeśli jednak pierwszy przychód w roku podatkowym będzie osiągnięty w listopadzie, wtedy masz czas do 20. grudnia.

 

Uwaga, teraz wyjątek od reguły, jeśli pierwszy przychód osiągniesz w grudniu, wtedy czas na wybór lub zmianę formy opodatkowania masz do końca roku.

Jak zmienić formę opodatkowania?

W razie podjęcia decyzji o zmianie formy opodatkowania powinieneś w odpowiednim terminie złożyć:

 

  • wniosek CEIDG-1 w trybie aktualizacji, gdy prowadzisz indywidualną działalność gospodarczą lub jesteś wspólnikiem spółki cywilnej. Wniosek CEIDG-1 możesz złożyć w formie papierowej w Urzędzie Gminy/Miasta/Dzielnicy lub elektronicznie, korzystając z profilu zaufanego lub certyfikatu kwalifikowanego.
  • oświadczenie do naczelnika właściwego urzędu skarbowego, w przypadku prowadzenia spółki osobowej, niebędącej podatnikiem CIT.

 

Podobnie rzeczy się mają w razie zakładania działalności gospodarczej z taką różnicą, że najczęściej wyboru formy opodatkowania dokonuje się we wniosku rejestracyjnym CEIDG-1 a nie, rzecz jasna, aktualizacyjnym.

 

Przejdźmy jeszcze do omówienia nieoczywistego oświadczenia składanego w urzędzie skarbowym.

Wynajem wspólnego majątku małżonków

Czy obowiązuje Cię ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej i jako małżeństwo macie jakąś nieruchomość albo i więcej na wynajem?

 

Jeśli tak, tym bardziej teraz powinieneś mocno się skupić.

 

W źródle przychodów „najem prywatny” od 2023 r. jedyną formą opodatkowania jest ryczałt, więc na tym gruncie nie trzeba dokonywać ani wyboru ani zmiany formy opodatkowania, a co za tym idzie, nie trzeba w żaden sposób informować organu podatkowego o wyborze ryczałtu.

 

Jednakże małżonkowie, między którymi istnieje ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej i wynajmują na przykład nieruchomość stanowiącą ich wspólny majątek, powinni pamiętać, że z założenia będą rozliczać najem po połowie.

 

Jeśli chcą, aby najem był rozliczany przez jednego z nich, powinni złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego stosowne oświadczenie w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został otrzymany pierwszy w roku podatkowym przychód, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód otrzymany został w grudniu roku podatkowego.

Wybór zasady opodatkowania całości przychodu przez jednego z małżonków dotyczy również lat następnych, chyba że w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został otrzymany pierwszy w roku podatkowym przychód, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód otrzymany został w grudniu roku podatkowego, małżonkowie zawiadomią na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania całości przychodu przez jednego z małżonków.

 

A teraz prostym językiem.

 

W następnych latach można zmienić zasadę rozliczania najmu, tak żeby małżonkowie rozliczali się po połowie, ale tylko raz w roku, poprzez złożenie w urzędzie skarbowym stosownego oświadczenia, zazwyczaj w terminie do 20. lutego.

 

Nie widzę też przeszkód, żeby takim oświadczeniem zmienić małżonka rozliczającego najem w całości.

 

Co istotne, jeśli oświadczenie dotyczące rozliczania najmu przez jednego z małżonków zostało już złożone w jednym z poprzednich lat (w 2015 r. lub później) i najem od tamtego momentu cały czas jest rozliczany w ramach tzw. najmu prywatnego, wtedy nie trzeba ponownie składać naczelnikowi urzędu skarbowego tego oświadczenia.

 

W takiej sytuacji złożone wcześniej (jednak nie wcześniej niż w 2015 r.) oświadczenie wywiera skutek w latach kolejnych.

Zapisz się na newsletter i otrzymaj
ZA DARMO kalkulator podatkowy

  • W ramach subskrypcji mojego newslettera otrzymasz autorski kalkulator podatkowy.
  • Przeprowadzisz w nim analizę formy opodatkowania dla Twojej firmy.
  • Zobaczysz, która forma działalności jest dla Ciebie najkorzystniejsza podatkowo (np. JDG, sp. z o.o.).
  • Uzyskasz dostęp do nagrania video, które jest praktyczną instrukcją obsługi kalkulatora.

Zadbaj o dokumentację składaną w organach administracji publicznej

Ostatnia część artykułu dotyczy praktycznie wszystkich przedsiębiorców i inwestorów, zwłaszcza tych, którzy współpracują z biurem rachunkowym.

 

Co więcej, te informacje powinny być również przydatne nawet dla osób niezaangażowanych w biznes i inwestycje.

 

Do rzeczy.

 

Warto mieć na uwadze, że składając w różnych instytucjach dokumenty w formie papierowej, mające związek z obsługą Ciebie lub Twojej spółki przez biuro rachunkowe, należy je wydrukować i podpisać w dwóch egzemplarzach.

 

Jeden egzemplarz powinien zostać złożony, a drugi pozostać w Twojej dokumentacji.

 

Na Twoim egzemplarzu powinno widnieć potwierdzenie przyjęcia dokumentu w formie prezentaty (czyli pieczątki z datą wpływu), a biuro rachunkowe powinno otrzymać skan.

 

Jako ciekawostkę powiem Ci, że w przypadku jednego z naszych klientów tak się zdarzyło, że urząd skarbowy nie odnotował zmiany formy opodatkowania i klient miałby do dopłaty kilkadziesiąt tysięcy złotych podatku plus odsetki.

 

Na szczęście dysponowaliśmy skanem dokumentu, na którym widniała pieczątka z właściwą datą wpływu, co potwierdzało skuteczną zmianę formy opodatkowania, oczywiście na tę korzystniejszą i wszystko dobrze się skończyło.

 

W razie wysyłki dokumentów za pośrednictwem operatora pocztowego, powinieneś dostarczyć księgowemu skan wysłanych w kopercie dokumentów oraz skan potwierdzenia nadania.

 

 

Niestety, pod kątem celów dowodowych, dyskusji może podlegać co znajdowało się w kopercie, dlatego w mojej ocenie lepiej skorzystać z możliwości złożenia dokumentów osobiście lub elektronicznie.

 

W sytuacji złożenia dokumentów drogą elektroniczną, należy je dostarczyć księgowemu wraz z urzędowym potwierdzeniem odbioru.

 

Oczywiście, oprócz dostarczenia dokumentów do biura rachunkowego, zadbaj też o to, żeby zostały one zachowane w Twojej dokumentacji, wraz z potwierdzeniami ich złożenia.

 

Te wskazówki odnoszą się do współpracy z Twoim biurem rachunkowym, jednak możesz je wykorzystać na wielu płaszczyznach.

Autor wpisu: Marek Golec
Doradca podatkowy, który jest również inwestorem i przedsiębiorcą. Współwłaściciel kancelarii księgowo-podatkowej działającej pod markami Mistrz Podatków i Wynajmistrz.pl. Absolwent ekonomii i finansów międzynarodowych uczelni Université Sorbonne Paris Nord we Francji. Rozumie biznesy klientów oraz uczestników szkoleń i co ważne, mówi o podatkach naprawdę prostym językiem.

Zapisz się na newsletter i otrzymaj
ZA DARMO kalkulator podatkowy

  • W ramach subskrypcji mojego newslettera otrzymasz autorski kalkulator podatkowy.
  • Przeprowadzisz w nim analizę formy opodatkowania dla Twojej firmy.
  • Zobaczysz, która forma działalności jest dla Ciebie najkorzystniejsza podatkowo (np. JDG, sp. z o.o.).
  • Uzyskasz dostęp do nagrania video, które jest praktyczną instrukcją obsługi kalkulatora.

Sprawdź inne wpisy, które Cię zainteresują:

AUTOR: Marek Golec
Optymalizacja podatkowa Spółki 0

Wynagrodzenie członka zarządu jako wypłata ze spółki

Czy wiesz, że dzięki wypłacie wynagrodzenia członka zarządu możesz zaoszczędzić aż 10 tys. zł rocznie? Musisz jednak uważać, żeby Twój podatek nie wyniósł aż 41%. Dowiedz się jak zaoszczędzić a nie...

AUTOR: Marek Golec
Optymalizacja podatkowa Spółki 0

Top 10 legalnych sposobów na wypłatę pieniędzy ze spółki z o.o.

Co zrobić, żeby efektywny podatek przy prowadzeniu spółki z o.o. był dla Ciebie nie tylko akceptowalny, ale atrakcyjny? Przekonaj się, że przy prowadzeniu biznesu w formie spółki z o.o., oprócz ograniczenia...

AUTOR: Marek Golec
Podatek dochodowy Spółki 0

Czym jest podwójne opodatkowanie i ile naprawdę wynosi efektywny podatek?

Prowadzisz spółkę z o.o. i myślisz, że podwójne opodatkowanie w Twoim przypadku nigdy nie wystąpi? Najprawdopodobniej jesteś w błędzie, nawet jeśli spółka zgodnie ze sztuką transferuje Ci pieniądze....

Dyskusja

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *